Palkitseminen

Hallintoneuvosto

Varsinaiseen yhtiökokoukseen 20.4.2012 asti hallintoneuvoston puheenjohtajalle maksettiin kuukausipalkkiota 1 000 euroa, varapuheenjohtajalle 600 euroa ja muille jäsenille 500 euroa. Lisäksi maksettiin kokouspalkkiota 200 euroa kokoukselta. Varsinaisesta yhtiökokouksesta alkaen hallintoneuvoston puheenjohtajalle maksettiin kokouspalkkiota 800 euroa kokoukselta, varapuheenjohtajalle 600 euroa kokoukselta ja muille jäsenille 500 euroa kokoukselta.

Palkkiot Läsnä
Pertti Salolainen, puheenjohtaja 12.6. asti, varapuheenjohtaja 12.6. lähtien 5 832 5/5
Aila Paloniemi, puheenjohtaja 12.6. lähtien 4 616 5/5
Seppo Kallio, varapuheenjohtaja 12.6. asti 3 379 3/5
Tarja Kantola 3 716 5/5
Simo Karetie 3 716 5/5
Inkeri Kerola 20.4. asti 2 216 2/2
Risto Kuisma 20.4. asti 2 216 2/2
Antti Lindtman 20.4. lähtien 1 500 3/3
Pirkko Mattila 20.4. lähtien 1 000 2/3
Kirsi Ojansuu-Kaunisto 20.4. asti 2 216 2/2
Arto Satonen 20.4. asti 2 216 2/2
Katja Syvärinen 3 716 5/5
Seppo Toriseva 20.4. lähtien 1 000 2/3
Tapani Tölli 20.4. lähtien 1 500 3/3
Marjaana Valkonen 3 216 4/5
Anne-Mari Virolainen 20.4. lähtien 1 000 2/3
Markus Österlund 20.4. asti 2 216 2/2

Vuonna 2012 hallintoneuvosto kokoontui 5 kertaa. Hallintoneuvoston jäsenten keskimääräinen osallistumisprosentti oli 90,6 prosenttia.

Johtokunta

Varsinaiseen yhtiökokoukseen 20.4.2012 asti johtokunnan puheenjohtajalle maksettiin kuukausipalkkiota 1 000 euroa, varapuheenjohtajalle 600 euroa ja muille jäsenille 500 euroa. Lisäksi maksettiin kokouspalkkiota 200 euroa kokoukselta.

Varsinaisesta yhtiökokouksesta alkaen johtokunnan puheenjohtajalle maksettiin kuukausipalkkiota 1 100 euroa, varapuheenjohtajalle 700 euroa ja muille jäsenille 600 euroa. Lisäksi maksettiin kokouspalkkiota 300 euroa kokoukselta.

Arto Honkaniemi, puheenjohtaja 17 100 13/13
Kari Alanko, varapuheenjohtaja 12 300 13/13
Tuukka Andersén 20.4. lähtien 7 721 9/9
Tuuli Juurikkala 10 800 12/13
Nora Kerppola 11 100 13/13
Riikka Laatu 11 100 13/13
Päivi Leiwo-Svensk 10 500 11/13
Markus Pietikäinen 10 500 11/13
Topi Vesteri 20.4. asti 3 379 4/4

Johtokunnan jäsenillä ei ole varajäseniä.

Vuonna 2012 johtokunta kokoontui 13 kertaa.

Johtokunnan jäsenten keskimääräinen osallistumisprosentti oli 95,7 prosenttia.

Tarkastusvaliokunta

Vuonna 2012 tarkastusvaliokunnan jäsenille maksettiin kokouspalkkiota 300 euroa kokoukselta.

Markus Pietikäinen, puheenjohtaja 1 200 4/4
Arto Honkaniemi 1 200 4/4
Tuuli Juurikkala 1 200 4/4
Nora Kerppola 1 200 4/4

Tarkastusvaliokunnan jäsenillä ei ole varajäseniä.

Vuonna 2012 tarkastusvaliokunta kokoontui 4 kertaa.

Tarkastusvaliokunnan jäsenten keskimääräinen osallistumisprosentti oli 100 prosenttia.

Toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemelle tilikaudella 2012 maksettu verotettava tulo oli 175 533 euroa. Toimitusjohtajan palkkio muodostuu kokonaan kiinteästä kuukausipalkasta. Toimitusjohtaja ei ole yhtiön kannustinpalkkiojärjestelmän piirissä eikä hänelle ole maksettu tulospalkkiota tilikaudella 2012.

Toimitusjohtajan vuonna 2002 solmittua johtajasopimusta on muutettu eläke­oikeutta koskevin osin siten, että toimitusjohtajan eläkeikä on nostettu aikaisem­masta 60 vuodesta 63 vuoteen ja eläke-etu on muutettu etuusperusteisesta maksuperusteiseksi. Vuotuinen maksutaso on 26,51 prosenttia toimitusjohtajan brutto­vuosiansiosta.

Eläkevastuu katetaan osin olemassa olevalla ryhmäeläkevakuutuksella ja osin yhtiön taseeseen vuosittain tehtävällä varauksella. 31.12.2012 päättyneeltä tilikaudelta taseeseen on varattu 18 753 euroa lisäeläkevastuun kattamiseksi.

Vuodelta 2013 ja sitä seuraavilta vuosilta tehtäviin tilinpäätöksiin varataan määrä, joka yhdessä ryhmäeläkevakuutukseen maksettavan suorituksen kanssa on 26,51 prosenttia toimitusjohtajan bruttovuosiansiosta.

Vuodelta 2012 toimitusjohtajalle ei ole enää maksettu aikaisempiin sopimuksiin perustuvaa erilliskorvausta, mikä on otettu huomioon tilinpäätökseen 31.12.2012 tehdyn varauksen suuruudessa.

Toimitusjohtajan irtisanomisaika on kuusi kuukautta yrityksen irtisanoessa sopimuksen. Toimitusjohtajalle maksetaan irtisanomisajan palkan lisäksi kuuden kuukauden palkkaa vastaava rahasumma, mikäli yritys irtisanoo hänet.

Johtajasopimuksen eläke-etua koskevan muutoksen seurauksena toimitusjohtaja on menettänyt aikaisempina vuosina ansaitsemaansa eläke-etua nettomääräisesti 74 308,00 euroa. Tämä eläke-edun menetys kompensoidaan toimitusjohtajalle korottamalla hänen bruttokuukausipalkkaansa 1.1.2013 alkaen 1 347 eurolla, jolloin menetys tulee täysimääräisesti kompensoiduksi toimitusjohtajan tullessa 63 vuoden ikään.

Mikäli toimitusjohtajan palvelussuhde päättyy ennen 63 vuoden ikää, maksaa yhtiö hänelle menetettynä eläke-etuna määrän, jota toimitusjohtaja ei ole ehtinyt ansaita palkkana ennen palvelus­suhteen päättymistä. Tämä suoritus maksetaan riippumatta palvelus­suhteen päättymisen syystä muiden lain tai johtajasopimuksen perusteella maksettavien suoritusten lisäksi.

Johtoryhmän palkitseminen

Johtoryhmälle, toimitusjohtaja ja toimitusjohtajan varamies mukaan lukien, tilikaudella 2012 maksettu verotettava tulo oli yhteensä 880 244 euroa.

Johtoryhmän jäsenet toimitusjohtajaa lukuun ottamatta ovat mukana koko henkilöstöä koskevassa kannustinpalkkiojärjestelmässä, jonka mukaan asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta voi ansaita enintään yhden kuukauden palkkaa vastaavan kannustinpalkkion. Palkkiojärjestelmä perustuu osin yhtiötasoisten tavoitteiden ja osin yksikkökohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Johtokunta päättää kannustinpalkkiojärjestelmästä ja sen keskeisistä ehdoista vuosittain.

Johtoryhmään ovat kuuluneet vuonna 2012 toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemen lisäksi lakiasiainjohtaja, toimitusjohtajan varamies Jukka Ahmala, salkun- ja riskienhallinnasta vastaava johtaja Helena Arlander, rahoitusjohtaja Jyrki Halttunen (30.10. asti), hallintojohtaja Minnamari Marttila, apulaisjohtaja Hanna Skelly, apulaisjohtaja Mikko Kuuskoski (1.6. lähtien) ja apulaisjohtaja Antti Urvas (1.6. lähtien).