Finnpartnershipin tukema hanke

Suomalaisyritys vie Egyptiin osaamista aurinkovoimassa

SDGGreenEnergy Finland auttaa Egyptiä lisäämään uusiutuvan energian käyttöä. Aurinkosähköyritys pääsi maassa hyvään alkuun Finnpartnershipin liikekumppanuustuella.

GreenEnergy Finland Oy (GEF) on vuonna 2010 perustettu yritys, jonka erikoisalaa ovat aurinkosähköratkaisut. Lappeenrannasta lähtöisin oleva yritys toimittaa asiakaskohtaisesti suunniteltuja ratkaisuja ja projektikokonaisuuksia. Suomessa GEF on toimittanut muun muassa maan suurimman aurinkovoimalan Helen Oy:lle Helsingin Kivikkoon.

GreenEnergy Finlandin perustaja ja Executive Partner Miko Huomo sanoo, että aurinkosähköala on vahvassa kasvussa kaikkialla maailmassa. Pari vuotta sitten suomalaisyritys lähti kartoittamaan tosissaan kansainvälisten markkinoiden mahdollisuuksia valituilla kohdealueilla.

”Otimme kohteiksi Pohjois-Afrikan, Lähi-idän ja Meksikon, joissa auringon säteilyn määrä on kaksinkertainen Suomeen verrattuna”, Huomo sanoo.

Finnpartnershipin tuella alkuun

GEF etsi kohteiksi myös maita, joissa aurinkosähkölle on määrätty syöttötariffi. Se takaa valtakunnanverkkoon uusiutuvaa sähköä tuottavalle yritykselle määrätyn hinnan ja tekee näin investoinneista kannattavaa. Yrityksen alustavissa selvityksissä Egypti nousi potentiaaliseksi kohdemaaksi. Ennakkokäsitys vahvistui, kun GEF lähti selvittämään maan aurinkosähkömarkkinoita tarkemmin Finnpartnershipin liikekumppanuustuen avulla.

”Tuen ansiosta pystyimme käyttämään enemmän aikaa Egyptissä ja kaivamaan maasta enemmän tietoa. Liiketoiminnan aloittamisessa keskeistä oli löytää oikeat paikalliset kumppanit, joiden kanssa voisi aloittaa tuotteiden myynnin ja huollon”, Huomo toteaa.

Kumppaniksi seuloutui egyptiläinen yritys, joka tunsi asiakaskentän, mutta jolla ei ollut aurinkosähköstä aiempaa kokemusta.

”Finnpartnershipin tuella pystyimme kouluttamaan kumppanit. Ylipäätään tuki on ollut meille erittäin tärkeää. Ilman sitä emme olisi lähteneet lainkaan Egyptiin.”

Egypti haluaa lisää uusiutuvaa energiaa

Egyptissä kulutetusta sähköstä suuri osa tuotetaan maakaasulla, jota saadaan maan rannikkoalueilta. Osa sähköstä tuotetaan vesivoimalla, mutta sitä valmistetaan myös dieseliä kuluttavissa voimalaitoksissa. Egyptin hallituksen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen osuutta kulutuksesta ja vähentää näin päästöjä ja tiheästi asuttujen kaupunkien saasteita. Aurinkosähkön ohella maassa rakennetaan jonkin verran myös tuulivoimaa.

”Sähköenergian kulutus kasvaa koko ajan Egyptissä, kun yhteiskunta kehittyy ja teknistyy. On tärkeää, että maahan saadaan lisää puhdasta ja saasteetonta energiaa järkevään hintaan.”

Kilpailu aurinkosähköalalla on kovaa. Huomo uskoo, että hyvä laatu ja kustannustehokkaat toimintatavat ovat tehokkaita kilpailuvaltteja myös Egyptissä.

”Menestymme, jos teemme asiat hyvin. Ja hyvien kumppaneiden kanssa toimiminen on helpompaa kuin yrittää yksin. Suurin haaste oli löytää oikeat kumppanit ja kouluttaa heidät. Myös poliittinen ja taloudellinen epävakaus on Egyptissä iso haaste.”

Ensimmäinen kauppa syntyi marraskuussa

Green Energy solar panelsGEF:n aurinkosähköjärjestelmät soveltuvat esimerkiksi kaupan, logistiikka-alan ja valmistavan teollisuuden tarpeisiin. Tällaisilla yrityksillä on paljon sähköä kuluttavia isoja kiinteistöjä, joiden katoille aurinkopaneelit voidaan asentaa. GEF:n toimittamaan aurinkosähköjärjestelmään kuuluu myös yrityksen itsensä kehittämä pilvipohjainen tuotannonseuranta- ja kulutuksenohjausjärjestelmä, joka tukee energiatehokkuutta ja aurinkoenergian hyödyntämistä kiinteistötasolla.

”Täysin automatisoitu ratkaisu takaa, että järjestelmä toimii moitteettomasti ja huoltovälit voidaan sovittaa optimaalisiksi.”

Marraskuussa 2016 GEF solmi ensimmäiset kaupat Egyptiin. Yritys toimittaa suuren, runsaan megawatin aurinkosähkövoimalaitoksen, joka asennetaan teollisuuslaitoksen katolle lähelle Kairoa. Laitoksen tilaaja on sähkön siirtoon ja jakeluun liittyviä tuotteita ja palveluja tarjoava egyptiläinen TEPCO. GEF vastaa aurinkovoimalan suunnittelusta, hankinnoista ja rakentamisesta. Toimitus sisältää muun muassa 3755 yksikideaurinkopaneelia, keskitetyn invertteriratkaisun ja GEF:n ohjaus- ja valvontajärjestelmän. Voimalaitos suunnitellaan Suomessa. Osa laitevalmistuksesta ja kokoonpanosta tehdään Egyptissä. Hankkeessa myös hyödynnetään paikallisia asennuspalveluja.

GreenEnergy Finland
Finnpartnership