Finnpartnershipin tukema hanke

Tekstiilien maahantuoja keskittyy laatuun

SDGNest Factory tuo Suomeen laadukkaita ja uniikkeja tekstiilejä kehitysmaista. Intiassa ja Perussa Finnpartnership auttoi löytämään yritykselle uusia kumppaneita.

Alpakan villasta tehtyjä ponchoja Perusta, käsin ommeltuja puuvillapyyhkeitä Etiopiasta ja berbereiden valmistamia sisustustyynyjä Marokosta. Nämä ja monet muut käsin tehdyt tekstiilit ja sisustustuotteet kuuluvat helsinkiläisen Nest Factoryn tuotevalikoimiin, joita yritys tuo maahan kehitysmaista.

”Liikeideamme on tuoda Pohjoismaihin rajoitettuja eriä uniikkeja ja laadukkaita tuotteita. Meille on myös tärkeää, että tuotteet on valmistettu vastuullisesti ympäristöä ja työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen”, Nest Factory -yrityksen perustaja Tracey Powers-Erkkilä sanoo.

”Määrän sijaan panostamme laatuun”, hän jatkaa.

Harrastus muuttui yritystoiminnaksi

New Yorkista kotoisin oleva Powers-Erkkilä on asunut Suomessa vuodesta 2000. Ennen yrittäjäksi ryhtymistään hän työskenteli Nokian palveluksessa yritysvastuuraportoinnissa.

”Maahantuonti alkoi harrastuksena. Kiinnostus tuotteita kohtaan oli kuitenkin niin suurta, että päätin heittäytyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi.”

Kehitysmaakokemuksesta ja vuosien aikana syntyneistä verkostoista oli hyötyä, kun Powers-Erkkilä lähti hakeman Nest Factoryn kriteerit täyttäviä tuotteita. Uusia kumppaneita on löytynyt muun muassa matkoilta ja messuilta.

”Pidän matkustamisesta, tavata käsityöläisiä ja kuulla heidän tuotteisiinsa liittyviä tarinoita.”

Yhteistyökumppaneiden löytäminen ja toimivan liikesuhteen rakentaminen kehitysmaissa vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Powers-Erkkilän mukaan suuremmat tuottajat eivät ole välttämättä kiinnostuneita aloittamaan yhteistyötä pienen suomalaisyrityksen kanssa. Pienillä yrityksillä ei ole taas välttämättä kokemusta tuotteiden ulkomaankaupasta ja siihen liittyvästä paperityöstä.

Finnpartnershipin tuesta paljon hyötyä

Nest FactoryFinnpartnershipin palvelut ovat auttaneet Nest Factoryä löytämään uusia kumppaneita, joiden kanssa yhteistyö jatkuu edelleen. Esimerkiksi alpakkatuotteita valmistava yritys Perusta löytyi maksuttomasta Matchmaking-palvelusta, jossa kehitysmaiden yritykset voivat etsiä yhteistyömahdollisuuksia ja liikekumppanuuksia Suomesta.

”Tuomme maahan perulaisyrityksen valmistamia ponchoja. Olemme tyytyväisiä kumppanin toimintatapoihin ja laatuun, joten olemme laajentamassa yhteistyötä myös muihin tuotteisiin.”

Powers-Erkkilä sanoo, että tuotekehitys tapahtuu aina yhteistyössä paikallisen yrityksen kanssa. Kumppani tuntee materiaalit ja valmistustavat. Nest Factory taas osaa arvioida, millaiset tuotteet sopivat pohjoismaiseen makuun.

”Paikallisten työntekijöiden koulutus esimerkiksi tuotteiden laatuun liittyvissä asioissa on yhteistyössä keskeisellä sijalla.”

Kehitysmaissa paljon osaavia tuottajia

Nest FactoryNest Factory on saanut myös Finnpartnershipin liikekumppanuustukea yhteistyökumppaneiden kartoitukseen Intiassa. Jaipuriin suuntautuneella matkalla Powers-Erkkilä tutustui paikallisiin tekstiilituottajiin ja selvitti paikallisia tuotanto-oloja, toimintatapoja ja verkostoja. Matkalta löytyi muun muassa käsinkudottujen villahuivien valmistaja, jonka tuotteita Nest Factory tuo nyt Suomeen.

”Nest Factoryn kaltaiselle pienelle yritykselle Finnparnershipin tuki on ollut tärkeää. Tällaista tukimuotoa tarvitaan, sillä kehitysmaissa on paljon lahjakkaita tekijöitä, joiden tuotteilla olisi kysyntää Euroopassa.”

Käsin tehtyjen tuotteiden valmistus tuo myös kehitysmaihin kipeästi kaivattuja työpaikkoja. Suurin osa tekijöistä on naisia, joiden olisi muuten vaikea työllistyä. Powers-Erkkilä keskittyi aluksi tuotteiden popup-tyyppiseen tuotteiden myyntiin esimerkiksi asiakkaiden kotona. Nyt Nest Factoryllä on nettikauppa ja Helsingin Punavuoressa kivijalkaliike, jonka yhteydessä toimii myös toisten yrittäjien pyörittämä kahvila. Lisäksi yritys harjoittaa tuotteiden tukkumyyntiä sisustus- ja design-alan liikkeille Suomessa ja Pohjoismaissa.

Lisätietoa:

Nest Factory