Sijoituskohteena metsäkatoa torjuvat hankkeet

Photo: Lisa Kristine/Wildlife WorksAlthelia Climate Fund on metsäkatoa ja kasvihuonekaasupäästöjä ehkäiseviin sijoituskohteisiin erikoistunut rahasto. Se etsii rahoitettavaksi hankkeita, jotka tuottavat metsätuhojen torjunnasta syntyviä päästövähenemiä sekä ympäristöystävällisiä tuotteita ja hyödykkeitä.

Sertifioidut päästövähenemät myydään kansainvälisillä markkinoilla. Ympäristöystävälliset tuotteet voivat puolestaan olla esimerkiksi reilun kaupan kahvin tai kaakaon kaltaisia maataloushyödykkeitä.

Althelia Climate Fundin tavoitekoko on 150 miljoonaa euroa, ja ensimmäinen varainhankintakierros vuonna 2013 tuotti 60 miljoonaa euroa. Finnfundin ohella rahaston sijoittajakunta koostuu julkisista ja yksityisistä toimijoista, muun muassa Ruotsin evankelis-luterilainen kirkko, Euroopan investointipankki EIB ja Hollannin kehitysrahoitusyhtiö FMO.

Helmikuussa 2014 Althelia Climate Fund julkisti ensimmäisen sijoituskohteensa. Hanke on Kenian kaakkoisosassa sijaitseva Taita Hills Conservation and Sustainable Land Use Project, jossa metsien suojelu yhdistyy paikallisyhteisöjen elinkeinojen kehittämiseen ja työpaikkojen luomiseen. Tavoitteena on muun muassa luoda entistä kestävämpiä viljely- ja puuhiilentuotantomenetelmiä ja lisätä näin tuloja paikallisille yhteisöille.

Taita Hills -hanke liittyy alueella jo meneillään oleviin hankkeisiin, joissa suojellaan 225 000 hehtaarin alueet Tsavo East- ja Tsavo West -kansallispuistojen välillä. Althelia Climate Fundin rahoittama hanke tuo suojelun piiriin 200 000 lisähehtaaria.

Hankkeesta hyötyy suoraan noin 200 000 paikallista maanomistajaa ja kyläyhteisön edustajaa. Se myös mahdollistaa uhanalaisten villieläinten liikkumisen laajalla alueella ja vuosittaiset vaellukset kansallispuistojen välillä.

Finnfund

Teollisen yhteistyön