Honduras Vegona_Valle

Kehitysmaarahoituksen asiantuntija

Teollisen yhteistyön rahasto Oy (Finnfund) on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka tarjoaa pitkäaikaisia investointilainoja ja riskipääomaa yksityisten yritysten hankkeisiin kehitysmaissa ja Venäjällä. Rahoitamme kannattavia hankkeita haastavilla markkinoilla, joilla kaupallista rahoitusta on vaikea saada.

Investointikohteina yksityiset hankkeet

Finnfund sijoittaa ensisijaisesti suomalaisten yritysten tai niiden yhteistyökumppaneiden kohteisiin. Rahoitamme myös hankkeita, joissa käytetään suomalaista teknologiaa tai osaamista, parannetaan merkittävästi ympäristön tilaa tai tuetaan kohdemaan taloudellista ja sosiaalista kehitystä.

Rahoituksemme ehdot ovat markkinaperusteiset ja riippuvat hankkeiden kokonaisriskeistä. Pitkäaikaisten investointilainojen ohella teemme oman pääoman ehtoisia sijoituksia ja tarjoamme asiakkaillemme pääomalainaa tai muuta välirahoitusta. Rahoitusmuodosta riippumatta olemme mukana vähemmistösijoittajana.

Finnfundin yhteydessä toimii ulkoasiainministeriön rahoittama liikekumppanuusohjelma Finnpartnership. Se tarjoaa suomalaisyritysten kansainvälistymiseen liikekumppanuustukea sekä auttaa yhteistyökumppanien ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä kehitysmaista.

Asiantuntemusta ja kontakteja

Rahoituksen lisäksi asiakkaidemme käytössä ovat Finnfundin kontaktit muihin rahoittajiin sekä pitkäaikainen kokemuksemme kehitysmaista. Vakaan valtion omistaman Finnfundin osallistuminen tuo usein uskottavuutta hankkeelle.

Useimmat investointimme ovat teollisia hankkeita, mutta rahoitamme myös muita toimialoja kuten energiantuotantoa, metsätaloutta, tietoliikennettä ja terveydenhuoltoa.

Finnfundin verkostot asiakasyritysten käytössä

Suomalaisyritysten ja niiden kumppanien hankkeiden lisäksi Finnfund osallistuu kehitysmaiden yksityisen sektorin rahoittamiseen myös välillisesti pääomasijoitusrahastojen kautta. Yhteistyö kehitysmaissa toimivien rahastojen ja kehitysrahoituslaitosten kanssa antaa meille arvokkaita kontakteja ja tietoa paikallisista markkinoista.

Finnfund kuuluu Team Finland –verkostoon, joka edistää Suomen taloudellisia ulkosuhteita, maakuva- ja promootiotyötä, yritysten kansainvälistymistä sekä Suomeen suuntautuvia ulkomaisia investointeja. Ulkomaisesta toiminnasta vastaa yli 70 paikallista tiimiä eri puolilla maailmaa.

Finnfund tekee myös tiivistä yhteistyötä muiden eurooppalaisten kehitysrahoittajien kanssa. Finnfund on EDFIn jäsen (Association of European Development Finance Institutions).

Kuva: La Vegona, Honduras