Tanzania_Kilombero Valley Teak Co

Kehitysmaarahoituksen asiantuntija

Teollisen yhteistyön rahasto Oy (Finnfund) on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka tarjoaa pitkäaikaisia investointilainoja ja riskipääomaa yksityisten yritysten hankkeisiin kehittyvissä maissa. Rahoitamme kannattavia hankkeita haastavilla markkinoilla, joilla kaupallista rahoitusta on vaikea saada.

Investointikohteina yksityiset hankkeet

Finnfund sijoittaa ensisijaisesti suomalaisten yritysten tai niiden yhteistyökumppaneiden kohteisiin. Rahoitamme myös hankkeita, joissa käytetään suomalaista teknologiaa tai osaamista, parannetaan merkittävästi ympäristön tilaa tai tuetaan kohdemaan taloudellista ja sosiaalista kehitystä.

Rahoitusehdot ovat markkinaperusteiset ja riippuvat hankkeiden kokonaisriskeistä. Pitkäaikaisten investointilainojen ohella teemme oman pääoman ehtoisia sijoituksia ja tarjoamme asiakkaillemme pääomalainaa tai muuta välirahoitusta. Rahoitusmuodosta riippumatta olemme mukana vähemmistösijoittajana.

Useimmat investointimme ovat teollisia hankkeita, mutta rahoitamme myös muita toimialoja kuten energiantuotantoa, metsätaloutta, tietoliikennettä ja terveydenhuoltoa.

Finnfundin yhteydessä toimii ulkoasiainministeriön rahoittama liikekumppanuusohjelma Finnpartnership. Se tarjoaa suomalaisyritysten kansainvälistymiseen liikekumppanuustukea ja auttaa yhteistyökumppanien sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä kehitysmaista.

Asiantuntemusta ja kontakteja

Rahoituksen lisäksi asiakkaidemme käytössä ovat Finnfundin kontaktit muihin rahoittajiin sekä pitkäaikainen kokemuksemme kehitysmaista.

Suomalaisyritysten ja niiden kumppanien hankkeiden lisäksi Finnfund osallistuu kehitysmaiden yksityisen sektorin rahoittamiseen myös välillisesti pääomasijoitusrahastojen kautta. Yhteistyö kehitysmaissa toimivien rahastojen ja kehitysrahoituslaitosten kanssa antaa meille arvokkaita kontakteja ja tietoa paikallisista markkinoista.

Finnfund kuuluu Team Finland –verkostoon, joka edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto kokoaa yhteen yritysten kansainvälistymistä, Suomeen suuntautuvia ulkomaisia investointeja ja Suomen maakuvaa edistävät valtiorahoitteiset toimijat ja niiden tarjoamat palvelut.

Finnfund tekee myös tiivistä yhteistyötä muiden eurooppalaisten kehitysrahoittajien kanssa. Finnfund on EDFIn jäsen (Association of European Development Finance Institutions).

Kuva: Kilombero Valley Teak Company, Tansania